Rozmowy o prawie

Wakacyjne ABC. Dziś "K", jak komórka służbowa na wakacjach.

Czy pracodawca może wezwać pracownika do przerwania urlopu?

Zadzwonił do mnie człowiek, który przebywa w Gdańsku na urlopie. Pytał o to, czy musi jechać na drugi koniec Polski do pracy, bo na służbową komórkę zadzwonił szef z wezwaniem do przerwania urlopu. Takie są smutne konsekwencje akceptacji obowiązku pracowniczego w postaci pozostawania w kontakcie z pracodawcą.

Wypytałam o okoliczności wezwania i okazało się, że sytuacja w jakiej znalazła się firma jest bez wyjścia, bo w firmie wystąpiła awaria sieci technologicznej, której projektantem i głównym operatorem był mój rozmówca, a płynność produkcji wymaga pilnego zdiagnozowania awarii i jej szybkiej eliminacji.

Jest to niewątpliwie sytuacja, której pracodawca nie mógł przewidzieć w chwili, gdy mój rozmówca rozpoczynał urlop. Sytuacji nie można było przewidzieć, a doświadczenie pozostałych pracowników nie pozwala na diagnozę usterki, bo są to osoby przygotowane do wykonania prostych czynności obsługowych na zasadzie dozoru parametrów pokazywanych przez czujniki.

Musiałam w tej sytuacji rekomendować powrót do zakładu pracy, ale pouczyłam rozmówce, że należy mu się zwrot wszelkich kosztów związanych z odwołaniem go z urlopu. Ma też prawo do wykorzystania dni wolnych w ilości równej tym, których nie wykorzystał z powodu odwołania z urlopu.

Beata Nowakowska

Adwokat Gdańsk