Rozmowy o prawie

Letnie wyprzedaże i prawa klientów. Prawa klientów, ale i bardzo ważne prawo sprzedawcy.

 Lato jest czasem licznych akcji wyprzedażowych. Można powiedzieć, że nie ma chyba sklepu, który by wyprzedaży nie robił. Czy jednak kupując na wyprzedaży mamy ograniczone prawa? Czy można zastrzegać, że ubrania kupione na wyprzedaży nie są objęte gwarancją? Co robić w przypadku, gdy cena wystawiona nie jest równa cenie naliczonej na paragonie. 

Te i inne pytanie cisną się na usta tych, którzy z wyprzedaży korzystają. 

Każdy, kto chce skorzystać z wyprzedaży powinien jednak pamiętać o kilku poodstawowych zasadach, by nie dać się oszukać i bronić swoich praw.

  • Zawsze trzeba sprawdzać, czego dotyczy napis informujący o wyprzedaży. Nader często sklepy ograniczają atrakcyjne rabaty do kilku produktów licząc na to, że wiele osób nie zwróci uwagi na różnicę w cenie. Jeżeli cenówka zawiera infoormację o rabacie, to możemy być spokojni. Jeżeli nie, to lepiej sprawdźmy, czy dany produkt jest objęty rabatem jak na krzykliwym plakacie. Przy kasie mogą tego nie uznać, a nasze prawo do właściwej ceny nic nie da. Oferta musi być jednoznaczna.
  • W przypadku rzeczy przecenionych warto zapamiętać cenę, a nawet zrobić zdjęcie oferty cenowej na półce, by później domagać się swoich praw. Sama kilka razy, choć nie w trakcie wyprzedaży, bo nie cierpię tłumów, musiałam domagać się naliczenia właściwej ceny. Zawsze mamy prawo do zakupu za cenę wystawioną na ekspozycji.
  • Sprzedawca nie ma prawa odmówić przyjęcia reklamacji powołując się na to, że towar był przeceniony. Fakt wystąpienia wady w zakupionym towarze w ciągu 2 lat od zakupu upoważnia do złożenia reklamacji. Można przy tym żądać naprawy towaru, wymiany towaru wadliwego na nowy, wolny od wad, obniżenia ceny lub nawet zwrotu pieniędzy, gdy wada jest istotna. Reklamacja musi być rozpatrzona w ciągu 14 dni. Brak dochowania tegoo terminu skutkuje uznaniem, że przedsiębiorca uwzględnił żądania reklamującego.

Jest jednak i druga strona medalu. Jeżeli nasz zakup będzie pochopny i zechcemy oddać towar, to trzeba pamiętać, że w przypadku wyprzedaży sprzedawca ma obowiązek przyjąć zwrot wyłącznie towaru z wadą. Nie jest też niezgodne z prawem rozliczenie z klientem za pomocą bonów na zakupy innych produktów w sklepie. 

Życzę powodzenia w trakcie wyprzedażowych zakupów.

Beata Nowakowska

Adwokat Gdańsk