Rozmowy o prawie

Kolejna próba ataku na mBank. Masz konto w mBanku, uważaj na maile, sprawdzaj nadawców.

Zespół mBanku ostrzega oficjalnie przed fałszywymi wiadomościami email, które rozsyła ktoś działający z zamiarem  wyłudzeni poufnych danych dostępowych do konta - identyfikatorów i haseł do bankowości elektronicznej, a także dane karty płatniczej.

Jak zwykle w treści maila pojawia się informacja o blokadzie dostępu do serwisu transakcyjnego. Jako powód wskazany jest „nieautoryzowany dostęp do konta”. Finalnie w treści maila znajduje się zalecenie do resetu danych, czego można dokonać klikając link przekierowujący do fałszywej, jak stwierdzili fachowcy, strony internetowej.

Wiadomość ma tytuł -  „Weryfikacja w systemie mBank” i brzmi:

 

Przestępca lub przestępcyy, sugerują zablokowania rachunku i liczą na to, że automatycznie podążymy za ich instrukcjami, albowiem korespondencja i strona łudząco przypominają oryginały. Różnią się zaś przede wszystkim brakiem zabezpieczeń połączenia. 

Jeżeli kliknąłeś link i przeszedłeś do następnej strony, nigdy nie podawaj danych, o które zostaniesz poproszony. Pamiętaj o tym, że bank nigdy nie prosi o udostępnienie danych logowania. Jeżeli odruchowo otworzyłeś wiadomość i kliknąłeś link, a co najgorsze podałeś dane, o które prosili przestępcy, niezwłocznie kontaktuj się z bankiem na adres alert@mbank.pl lub dzwoń na mLinię 801 300 800, by hasła dostępu oraz zastrzec kartę której dane udostępniłeś! Jeżeli stało się tak, że na fałszywej stronie wprowadziłeś kod sm, pilnie zweryfikuj jakich operacji dotyczyły udostępnione hasła i we współpracy z bankiem anuluj te transakcje.

Masz prawo oczekiwać od banku pomocy, masz prawo oczekiwać bezpiecznego systemu, ale pamiętaj, że to nierozważne reagowanie na maile leży najczęściej u źródeł prolemów.

Beata Nowakowska

Adwokat Gdańsk