Rozmowy o prawie

Dobrze, że takie spoty pojawiły się w TV. Pomogą ocalić wielu łatwowiernych przed oszustami.

Widziałam właśnie spot kampanii informacyjnej "Zadbaj o swoje bezpieczeństwo w sieci" realizowanej w mediach przez Komisję Nadzoru Finansowego. Moim zdaniem rewelacja. Bazując na przykładach jak z życia da się najlepiej trafić do społeczeństwa. Żadna mądra dyskusja w studiu nie zastąpi odegrania scenki, której doświadczyliśmy sami lub nasi znajomi.

Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na to, że nie dbamy o swoje bezpieczeństwo i nazbyt łatwowiernie podchodzimy do podstępów, których chwytają się oszuści. Najistotniejsze są zagrożenia wynikające z wyłudzanie danych pozwalających na dokonywanie operacji bankowych z naszego konta lub kradzieże bazujące na wykorzystaniu złośliwego oprogramowania. Chodzi o przypadki przesyłania maili z prośbą o zweryfikowanie danych logowania do konta, co uzasadnia się jakąś awarią systemu bankowego. Nader często ludzie są skłonni do podania swojego loginu i hasła niezależnie od tego, że wielokrotnie powtarza się, że banki nigdy takich oczekiwań nie miały i mieć nie będą.

Równie złe jest to, że naiwnie korzystamy z zakupów internetowych z opcją zapłaty kartą kredytową. Taka zapłata w sklepie, który powiązany jest z oszustami może skończyć się tym, że po jakimś czasie ktoś skorzysta z danych, które podaliśmy przy zakupach. 

Komisją apeluje o zachowanie poufności, spokoju i zdrowego rozsądku przy transakcjach finansowych. Myślę, że uważne zapoznanie się z filami i refleksja dadzą więcej niż apele.

Beata Nowakowska

Adwokat Gdańsk