Rozmowy o prawie

Ale buty!

Obowiązek poinformowania konsumenta o rozpatrzeniu reklamacji spoczywa na przedsiębiorcy, a ozdobne elementy obuwia podlegają reklamacji - przypomniał UOKiK w najnowszych decyzjach dotyczących reklamacji obuwia

Nie ma chyba w Polsce rodziny, w której nie ma przypadku problemów z reklamacjami obuwia. To, jakich argumentów używają sklepy i powołani przez nie rzeczoznawcy świadczy o wielkiej kreatywności słownej. Zgodnie z aktualnym komunikatem UOKiK, problemy z realizacją reklamacji obuwia, według rzeczników konsumentów stanowią jedną z najczęściej zgłaszanych spraw. Z treści corocznego raportu UOKiK wynika, że skargi konsumentów dotyczą najczęściej odmowy przyjęcia zgłoszenia reklamacyjnego. 

W ostatnim czasie Urząd wydał dwie decyzje związane właśnie z reklamacją butów w dwóch działających całym kraju sieciach sklepów Deichmann Obuwie i Bata Polska. W przypadku Deichmann Obuwie UOKiK stwierdził, że nawet w ponad 96 proc. z badanych zgłoszeń reklamacyjnych spółka wskazywała wbrew przepisom prawa, że celem zapoznania się ze sposobem rozpatrzenia reklamacji klient musi zgłosi się do sklepu. Warto przy tym przypomnieć, że przedsiębiorca, który zaniechał odpowiedzi na reklamację w terminie 14 dni kalendarzowych musi mieć świadomość, że uznał roszczenie klienta. 

W przypadku Bata Polska Urząd zakwestionował zapisy znajdujące się w Zasady użytkowania i konserwacji obuwia. Wątpliwości kontrolujących wzbudziła informacja: Produkty z elementami ozdobnymi w postaci cekinów, koralików oraz innych podobnych nie podlegają reklamacji na ich ścieranie, zgubienie lub uszkodzenie. Elementy ozdobne nie mają wpływu na jakość użytkowanego produktu. Urząd stwierdził, ze spółka wprowadzała w błąd konsumentów co do przysługującego prawa do reklamacji i tym samym naruszyła zbiorowe interesy klientów. W ocenie Urzędu żaden producent nie może odmówić przyjęcia reklamacji z tego powodu, że uszkodzeniu uległ element ozdobny obuwia, bo funkcjonalność samego buta nie zmieniła się. Konsument dokonał zakupu ze względu na walory użytkowe i estetyczne i ma prawo oczekiwać, że towar będzie spełniał jgo oczekiwania przez cały dwuletni okres trwania odpowiedzialności sprzedawcy. Firma Bata wprowadziła nowy wzór Zasad użytkowania, w którym usunięto zakwestionowane przez Urząd postanowienia. 

Beata Nowakowska

Adwokat Gdańsk